Friday 29 March 2013

5S ditempat kerja [29.03.2013]

Teks: Nurulhuda Ismail @ Wahid

Bagi yang bekerja dalam sektor kerajaan, istilah 5S bukanlah sesuatu yang asing bagi kita. Malah ada  sesetengah syarikat swasta juga mengamalkan konsep 5S ini. Hari ini saya dan rakan sepejabat sama-sama bergotong-royong untuk melaksanakan 5S ini kerana audit bagi 5S akan diadakan di pejabat kami pada 2 April 2013 ini.

Apa itu 5S?
5S merupakan rujukan kepada satu konsep pengurusan di dalam bahasa Jepun yang membawa maksud:

1. Seiri / Sisih
Menyisih dan membuang barang yang tidak perlu di tempat kerja

2. Seiton / Susun
Menyusun dan menyimpan barang dengan kemas, mudah diambil dan disimpan

3. Seiso / Sapu
Mencuci tempat kerja dengan rapi supaya tiada habuk di lantai, mesin dan peralatan

4. Seiketsu / Seragam
Seragamkan atau memelihara kebersihan dan penyusunan sepanjang masa serta mudah mengamalkan Seiri-Seiton-Seiso

5. Shitsuke / Sentiasa Amal
Berdisiplin dan melatih pekerja mematuhi peraturan dan bertabiat baik di tempat kerja

Sebenarnya konsep 5S ini boleh diamalkan dan diguna pakai dimana-mana sahaja: rumah, pejabat, kedai, klinik, farmasi, dan sebagainya. Tak kira apa jua jenis perniagaan yang kita jalankan, konsep 5S ini tetap sesuai untuk kita amalkan. Dengan adanya amalan 5S ini, perniagaan kita akan lebih terurus, sekaligus menarik pelanggan untuk berada di dalam premis perniagaan kita dengan selesa kerana keadaannya yang bersih, kemas dan teratur. Lebih-lebih lagi kalau kita menjalankan perniagaan kesihatan dan kecantikan. Tempat yang cantik, kemas, bersih, serta selesa pastinya mengundang rezeki yang luas kepada perniagaan kita. Sihat dan cantik mestilah sinonim dengan bersih dan kemas, kan? Kalau comot, tak bersih dan bersepah-sepah, macam mana kita nak sihat dan cantik!

5S di meja kerja saya masih belum selesai hari ini. Nampaknya kerja-kerja 5S saya perlu disambung lagi pada hari Isnin sebelum pihak audit datang menilai.

No comments:

Post a Comment