Tuesday 16 April 2013

Teknik Pemasaran Offline

Teks: Nurulhuda binti Ismail @ Wahid

Tempohari saya telah kongsikan beberapa teknik pemasaran secara online. Hari ini saya ingin senaraikan pula antara teknik-teknik pemasaran konvensional atau offline yang kita boleh buat untuk mempromosikan atau memasarkan produk atau perniagaan kita:

1. Iklan di akhbar/majalah/papan buletin
Kita boleh mengeluarkan sedikit modal untuk mengiklankan produk atau perniagaan kita dengan menyewa ruangan iklan di akhbar atau majalah, malah boleh menampal iklan di papan kenyataan atau papan buletin di kawasan apartment, pusat kejiranan ataupun di dalam kedai serbaneka yang ada menyediakan perkhidmatan papan buletin tersebut.

2. Edaran flyer/brochure
Flyer/brochure boleh dimasukkan ke dalam peti surat atau diselitkan di cermin hadapan kereta di kawasan kejiranan kita, malah boleh menumpang menyelitkan flyer/brochure kita di dalam akhbar harian yang dijual di kedai atau yang diedarkan oleh wakil pengedar akhbar.

3. Membuka booth
Jika ada karnival, ekspo atau sebagainya, kita boleh menyewa booth untuk menjual atau sekurang-kurangnya mempromosikan produk, perniagaan atau perkhidmatan kita. Orang ramai yang hadir ke karnival tersebut mungkin berminat untuk menyinggah, membelek, atau mungkin terus membeli produk kita itu.

4. Promosi melalui "word of mouth"
Kuasa promosi melalui mulut-ke-mulut memang tidak dinafikan keberkesanannya. Tetapi dengan syarat, produk atau perkhidmatan kita jual mestilah memberikan hasil yang terbaik kepada pembeli dan mempunyai kelainan daripada peniaga yang lain. Contohnya, bagi produk pelangsingan, hasilnya pengguna berjaya menurunkan berat badan seperti yang diinginkan di dalam satu jangka masa yang singkat tetapi tidak memberikan kesan mudarat kepada mereka di atas penurunan berat badan yang drastik itu; atau bagi perkhidmatan dobi, hasil cucian mestilah bersih dan wangi serta menawarkan harga yang berpatutan, ditambah lagi dengan servis penghantaran percuma atau memberikan promosi cucian percuma bagi setiap 10 kali servis misalnya. Dengan adanya testimonial daripada pelanggan yang sangat berpuas hati dengan produk atau perkhidmatan kita, mereka pasti akan menyebarkan dan memberikan rekomendasi kepada keluarga dan rakan-rakan mereka untuk membeli daripada kita!

5. Sampel percuma
Kita juga boleh memberikan sampel bagi sesuatu produk kita secara percuma kepada kawan-kawan atau jiran atau kepada pelanggan yang datang ke booth untuk dicuba terlebih dahulu. Atau contohnya memberikan sampel percuma produk A bagi setiap pembelian produk B dan C yang berharga RM80 ke atas. Dengan ini, pelanggan pasti akan membeli produk A itu pula di masa akan datang.

6. Kupon atau baucer diskaun
Untuk mengikat pelanggan agar mengulang membeli daripada kita, kita berikan mereka kupon atau baucer diskaun yang mempunyai tarikh luput sebulan atau dua bulan daripada tarikh pembelian terakhir mereka. Kebiasaannya pelanggan pasti akan mengulang pembelian sebelum tarikh luput yang terdapat di dalam kupon atau baucer diskaun tersebut kerana mereka dapat membeli produk-produk kita dengan harga yang lebih murah.

Sebenarnya ada banyak lagi teknik pemasaran dan promosi secara offline yang boleh kita lakukan untuk menarik lebih ramai pelanggan. Yang saya senaraikan disini hanyalah sebahagiannya sahaja. Yang penting, kita tidak kedekut untuk melabur sedikit duit dan meluangkan sedikit masa bagi mempromosikan produk atau perniagaan kita, serta tidak malu untuk melakukannya selagi ianya tidak menyalahi undang-undang dan etika.

Selamat mencuba!

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI



    ReplyDelete