Tuesday 26 March 2013

Keterujaan Saya Dalam Bidang Kesihatan Dan Kecantikan

Teks: Nurulhuda Ismail @ Wahid
Sumber gambar: Carian Google


Setiap wanita pastinya ingin kelihatan cantik dipandang, terutamanya oleh sang suami tercinta. Kecantikan bukan sahaja dilihat dari sudut raut wajah yang bebas cela, yang putih berseri, tetapi juga dari sudut keadaan tubuh badan yang langsing atau sekurang-kurangnya berada di dalam julat indeks BMI yang normal; tidak terlalu kurus atau obes. Namun, cantik dan sihat semestinya kombinasi yang paling ideal untuk setiap orang terutama wanita. 

Saya mula mementingkan kesihatan yang lebih baik sewaktu hamil anak kedua. Pada masa itu, saya sering merasa letih dan lesu, muka nampak pucat, sering sakit belakang, dan sebagainya. Pada mulanya saya beranggapan itu adalah kerana faktor saya hamil pada usia 30-an. Tetapi setelah ditegur beberapa kali oleh ketua seksyen yang sering melihat saya tertidur tidak kira masa, saya merasakan saya perlu mencari jalan penyelesaian untuk masalah saya ketika itu.


Pelbagai cara dan petua tradisi yang saya amalkan untuk menghilangkan kelesuan sewaktu hamil, tetapi semuanya tidak berjaya untuk menyelesaikan masalah saya. Sehinggalah pada suatu hari saya bertemu dengan seorang sahabat yang menjadi pengedar Shaklee. Saya tergerak hati untuk mencuba set percubaan untuk ibu hamil yang dicadangkan oleh beliau. Alhamdulillah, dalam minggu pertama pengambilan vitamin-vitamin tersebut saya telah merasai perubahan yang amat ketara pada diri saya. Saya tidak lagi letih dan lesu di pejabat walaupun sering tidur lewat atau kurang tidur (pada usia kehamilan 8 bulan memang amat sukar bagi seorang ibu hamil untuk mendapat tidur yang lena setiap malam kerana keadaan bayi di dalam perut yang semakin membesar).

Dari situlah saya begitu teruja untuk memiliki kesihatan yang lebih baik, kerana dari tubuh yang sihat, pastinya wajah kita lebih bercahaya dan seterusnya menyerlahkan kecantikan kita yang semulajadi. Disamping mengambil vitamin Shaklee sebagai makanan tambahan harian, saya juga sering membaca dan membuat kajian terhadap produk-produk Shaklee. Ini adalah bagi memastikan makanan tambahan yang saya makan adalah yang terbaik untuk saya dan anak di dalam kandungan.

Doktor yang memeriksa kehamilan saya juga memuji perubahan fizikal saya yang kelihatan lebih sihat, aktif dan bertenaga, tidak seperti sebelumnya yang sering lesu. Malah doktor tersebut juga menggalakkan saya meneruskan pengambilan vitamin-vitamin Shaklee sebagai vitamin kehamilan saya.

Selepas 2 minggu melahirkan anak kedua secara pembedahan, saya sudah mula cergas untuk menguruskan bayi dan anak sulung dengan dibantu oleh mama. Dibandingkan dengan keadaan semasa berpantang anak pertama dahulu, saya sering mengambil kesempatan untuk tidur bersama anak pada waktu siang. Tetapi semasa berpantang anak kedua ini, boleh dibilang hari-hari yang saya tidur siang bersama anak, walaupun saya kerap bangun pada waktu malam untuk menyusukannya.

Kesetiaan saya terhadap jenama Shaklee diteruskan disepanjang saya menyusukan anak kedua, seterusnya bersambung semasa kehamilan anak ketiga, dan sehingga sekarang yang mana anak ketiga saya kini telahpun berusia lapan bulan setengah. Saya juga telah mula berkongsi kebaikan produk Shaklee bersama keluarga dan rakan-rakan, dan gembira apabila melihat mereka juga dapat menikmati kehidupan yang lebih sihat dan ceria.

Benarlah kata pepatah, tubuh yang sihat akan menyerlahkan keserian dan kecantikan semulajadi di wajah kita.  Oleh itu, saya sentiasa memastikan keluarga saya; iaitu suami, anak-anak dan juga mama kesayangan saya untuk kekal sihat bertenaga dan ceria melalui pemakanan yang seimbang, mengamalkan gaya hidup yang sihat, serta mengambil makanan tambahan yang semulajadi bagi menampung kekurangan vitamin di dalam pemakanan seharian.

No comments:

Post a Comment