Tuesday 26 March 2013

Sesi Latihan BLESS [26.03.2013]

Teks: Nurulhuda Ismail @ Wahid

Hari ini saya ke Jabatan Perumahan Negara lagi sekali untuk sesi latihan pengguna. Saya hanya bertindak sebagai pegawai penyelia kerana taklimat dan latihan yang diberikan kepada pegawai-pegawai Jabatan Perumahan Negara dikendalikan oleh pihak vendor.

Sesi latihan berjalan lancar, dan semua peserta yang hadir faham akan cara penggunaan dan proses kerja sistem BLESS. Alhamdulillah...


Mesti semua pembaca tertanya-tanya, BLESS tu apa ya? Dah dua hari saya bercerita tentang BLESS...

BLESS adalah sebuah portal yang menawarkan maklumat dan perkhidmatan permohonan lesen/permit/kelulusan yang berkaitan dengan perniagaan melalui satu tetingkap. Setakat ini terdapat hampir 200 lesen perniagaan yang boleh dipohon melalui BLESS oleh pemohon.

Melalui sistem BLESS ini, pemohon yang ingin mendapatkan pelbagai jenis lesen perniagaan daripada pelbagai agensi kerajaan boleh memohon melalui BLESS secara serentak tanpa perlu ke kaunter atau ke sistem agensi satu persatu. Pemohon juga boleh mengetahui status permohonan mereka secara telus kerana BLESS menyediakan kaedah pemantauan permohonan yang terperinci.

Untuk maklumat lanjut, para pembaca sekalian boleh melayari portal BLESS di www.bless.gov.my

No comments:

Post a Comment