Saturday 30 March 2013

Teknik Pemasaran Online VS Offline

Teks: Nurulhuda Ismail @ Wahid

Pemasaran adalah suatu perkara yang amat penting dalam apa juga perniagaan yang dijalankan, sama ada pemasaran secara online ataupun offline. Pemasaran amat penting untuk kita memperkenalkan jenama, produk, perniagaan atau perkhidmatan yang kita tawarkan.

Ada banyak cara atau teknik pemasaran yang boleh kita buat, sama ada secara online ataupun secara offline/konvensional.Mari kita lihat satu persatu cara pemasaran secara online dan offline.

Pemasaran online
Kita semua sedia maklum, melalui media internet, kita boleh memasarkan produk, perniagaan atau perkhidmatan kita tanpa mengeluarkan sebarang modal atau mungkin hanya mengeluarkan modal yang sedikit untuk menghadiri kursus/kelas/bengkel bagi mempelajari teknik pemasaran online atau membeli perisian bagi membantu meningkatkan jualan. Ada beberapa cara yang boleh kita gunakan bagi pemasaran online secara percuma:

Cara 1: Pemasaran mengunakan forum
Pemasaran menggunakan forum bermaksud kita menyertai sebarang forum mengikut minat kita dan beriklan di forum tersebut. Caranya, kita gunakan tandatangan kita dengan meletakkan banner atau apa-apa sahaja iklan di ruang tandatangan dan aktifkan diri untuk berforum. Ini secara tidak langsung akan menyebabkan lebih ramai yang melihat iklan kita.

Cara 2: Pemasaran melalui blog
Pemasaran tanpa modal melalui medium blog sebenarnya tidaklah terlalu sukar dan tidaklah terlalu mudah. Kita boleh menggunakan platform blog percuma seperti blogger.com atau wordpress.com untuk melakukan pemasaran iklan kita. Bagaimana caranya? Mudah sahaja, cuma letakkan atau promosikan iklan di blog kita. Tetapi, pemasaran melalui blog memerlukan semangat yang konsisten untuk mempromosi dan menarik trafik ke blog kita.

Cara 3: Pemasaran melalui media sosial
Media sosial yang mempunyai pengguna dan trafik yang tinggi bagi pasaran tempatan ialah Facebook dan Twitter. Seperti yang kita sedia maklum, kita tidak dikenakan sebarang bayaran untuk membuka akaun media sosial ini yang mana dapat membantu kita meluaskan pasaran kita.

Untuk pemasaran secara offline atau konvensional, saya akan sambung di dalam entri yang seterusnya. Nantikan entri tersebut ye!

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI



    ReplyDelete